Ultimo aggiornamento / Last updating: 05.09.2009

 

Aegidii Romani
Opera omnia II. 13. De formatione humani corporis in utero / a cura di Romana Martorelli Vico. Prefazione di Gianfranco Fioravanti .-
Firenze : SISMEL - Edizioni del Galluzzo 2008
(Unione Accademica nazionale. Corpus Philosophorum Medii Aevi. Testi e studi XXII)
255 p.; ISBN: 978-88-8450-292-6


1.
[08.08.2009]

Indice:
Prefazione, di Gianfranco Fioravanti   p. 5
Introduzione:
I. I manoscritti   p. 3
II. Storia del testo   p. 12
III. Contenuto del De formatione   p. 16
IV. Cronologia del De formatione   p. 22
V. L’aristotelismo filosofico del De Formatione   p. 24
VI. Edizione del testo   p. 47
Abbreviazioni   p. 49
Sigle   p. 50

Aegidius Romanus, De formatione humani corporis in utero:
Capitulum I. In quo ponuntur rationes medicorum quod in spermate femine est virtus activa ad formationem fetus   p. 55
Capitulum II. Quod in spermate femine non sit virtus activa ad productionem fetus ut posuit Galienus   p. 59
Capitulum III. Quod sperma femine non est conveniens generationi nec ut agens nec ut materia   p. 68
Capitulum IV. In quo solvuntur rationes superius tacte quod sperma femine sit conveniens generationi tamquam habens virtutem activam   p. 80
Capitulum V. In quo solvuntur rationes quos sperma femine in generatione se habeat ut materia   p. 90
Capitulum VI. Quod mulier impregnari potest sine emissione spermatis   p. 100
Capitulum VII. Ad quid deservit sperma mulieris et quomodo ad generationem sit utile   p. 106
Capitulum VIII. Ad quid deservit sperma viri in generatione et quod solum se habet ut dans formam non ut pars conceptus nec ut materia   p. 112
Capitulum IX. Quod ad generationem animalium concurrit duplex spiritus, non organicus et organicus, quorum unus exit cum spermate maris, alius generatur ex menstruo femine   p. 122
Capitulum X. Quod spiritus emissus cum spermate potest dici quid separatum et quid divinum   p. 130
Capitulum XI. In quo ostenditur quomodo ex eadem materia ut ex sanguine menstruo possunt fieri tot diversitates et quomodo in talibus est circulatio sicut in aliis naturalibus rebus   p. 141
Capitulum XII. Quod femina in utero tardius formatur quam masculus sed extra uterum citius perficitur et completur   p. 150
Capitulum XIII. Quod puer sive fetus triplici pellicula sive triplici membrana involvitur quarum una est propter custodiam, altera propter suscipiendas superfluitates et immunditias, tertia ut per eam acquirat nutrimentum   p. 156
Capitulum XIV. Quod in embrione primo formantur membra principalia videlicet cor epar et cerebrum inter que omnino primo formatur cor   p. 161
Capitulum XV. Quomodo formatur fetus humanus in utero et de tempore formationis eius   p. 168
Capitulum XVI. In quo agitur in quo tempore sit hominis partus et quare tempus et terminus pariendi magis diversificatur in homine quam in animalibus aliis   p. 174
Capitulum XVII. In quo agitur de causa pariendi plures filios et de modo quomodo situatur puer in utero matris   p. 179
Capitulum XVIII. In quo agitur que sit causa masculinitatis et que femineitatis et unde est quod non semper agens assimilat sibi passum et quod non semper generantur masculi   p. 183
Capitulum XIX. In quo agitur quare fetus aliquando similatur patri aliquando matri aliquando partim uni partim alteri aliquando neutri   p. 193
Capitulum XX. Ubi colliguntur rationes que possent obici quod sanguis menstruus non sit propria materia fetus   p. 206
Capitulum XXI. In quo adducuntur nove rationes quod sperma femine non sit idonea materia fetus   p. 209
Capitulum XXII. Ubi solvuntur rationes superius collecte quod menstruum non sit propria materia fetus   p. 213
Capitulum XXIII. Ubi adducuntur quedam obiectiones contra quasdam particulas in diversis capitulis superius contentas   p. 225
Capitulum XXIV. In quo ponuntur solutiones ad omnes obiectiones prehabitas   p. 231
Capitulum XXV. In quo est finis operis   p. 242
Indice dei nomi   p. 245
Indice dei passi citati   p. 247
Indice dei manoscritti   p. 251


Nella produzione di Egidio Romano, quest'opera si colloca senza dubbio in posizione eccentrica. Si tratta di un lavoro composto su commissione, su di una materia di per sé inusuale per gli interessi del teologo 'ufficiale' dell'ordine di Sant'Agostino e del metodico commentatore di Aristotele. La materia medica trattata con i suoi continui rimandi ad argomenti che Egidio stesso definisce "obscena sunt sensibus" sembrerebbe lontana dalle 'sottili' trattazioni dell'essere e dell'essenza che il teologo-filosofo è solito affrontare. Ma l'embriologia medievale dopo l'acquisizione degli scritti biologici di Aristotele aveva assunto forti risvolti filosofici, addirittura metafisici. Egidio prende posizione in modo originale e, pur non essendo opera di un professore di medicina, la sua opera ebbe subito una straordinaria fortuna nell'ambiente medico, tanto da far rientrare il De formatione a pieno titolo nella storia della medicina scolastica.
 
Red. Lecce